sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Sensaatiosukat - Sensationssockor

Ne näyttävät aivan tavallisilta villasukilta, mutta oikeasti ne ovat Ennennäkemätön Saavutus ja siksi sensaatiomaiset.

De ser ut som alldeles vanliga yllesockor, men i själva verket är de En Oerhörd Prestation och därför sensationella.

Kyseessä ovat nimittäin ensimmäiset koskaan neulomani sukat! Siis IKINÄ! Yllättävää ja hieman järkyttävää, tiedän.

Det är nämligen fråga om det första paret sockor som jag själv stickat! Alltså NÅGONSIN! Förvånande och lite chokerande, jag vet.


Syy sukkaneulomattomuuteen on yksinkertaisesti se, ettei minulla ennen ole ollut tarvetta uusille villasukille. Mummoni kun on neulonut minulle ja lapsille niin monet villasukat, ettei itse ole tarvinnut. Nyt mummo ei valitettavasti jaksa enää neuloa, ja minä olen kuluttanut mummon neulomat sukat puhki. Parsimisen sijaan päätin opetella viimein sukkien neulomisen, ja sehän ei ollutkaan hankalaa.

Orsaken till att jag inte stickat strumpor är enkel: jag har hittills inte haft behov av nya yllesockor. Min farmor har nämligen försett mig och barnen med alla sockor vi behövt. Nu orkar hon tyvärr inte längre sticka, och jag har använt sockorna hon stickat så till den grad att det gått hål på alla par. Så i stället för att lära mig strumpstoppning beslöt jag mig för att äntligen lära mig sticka sockor, vilket visade sig vara ganska enkelt.


Ohjeena käytin Dropsin pitsisukkaohjetta, mutta pitsireunan otin virkkausraamatustani eli Eckmanin Crochet Borders -kirjasta. Lankana varastostani löytynyt Regian sukkalanka Hand-dye effect - olen ilmeisesti jo pari vuotta sitten päättänyt neuloa sukat. Ja nyt kun olen sen tehnyt, tajuan hyvin niitä jotka ovat hurahtaneet sukkien neulomiseen. Nopeasti valmista, tarvitaan vain vähän lankaa ja jämiä voi hyvin hyödyntää. Nämä siis tuskin jäävät viimeisiksi minun neulomiksi sukiksi.

Mönstret är från Drops, sockor med virkad kant men jag tog mönstret till mina sockors virkade kant från min virkningsbibel, Eckmans Crochet Borders. Garnet hittade jag i mitt förråd, Regias sockgarn Hand dye effect - jag har tydligen redan för ett par år sen beslutat mig för att sticka sockor. Och nu när jag gjort det förstår jag bra alla dem som fått pippi på att sticka sockor. Snabbt klart, bara lite garn behövs och restgarn kan utnyttjas. Så det här blir säkert inte de sista sockorna jag stickar.

2 kommenttia:

  1. Jag blev på riktigt förvånad över detta avslöjande. Sockor är nämligen så enkla att sticka, jag har stickat många par.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yes I know! Det här har varit en skamfylld hemlighet :-)

      Poista

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!