maanantai 8. heinäkuuta 2013

Valmis neule - Färdig tröja

Kolmas kerta -neule toimi nimensä mukaisesti loppuun asti, kun esittelin sitä kaksi kertaa melkein valmiina. Tässä viimein lopputulos:

Min Tredje gången gillt-stickning var sitt namn troget ända till slutet, när jag visade upp den två gånger när den var nästan färdig. Här kommer äntligen slutresultatet:

 

Malli: Muuten omasta päästä mutta mallikerta kirjasta Lynne Watterson: The Very Easy Guide to Lace Knitting
Mönster: Annars eget men mönsterrapporten från boken  Lynne Watterson: The Very Easy Guide to Lace Knitting
Lanka/Garn: Patons Sorbet


 

Alun perin nimi viittasi  siihen että purin etukappaleen ja neuloin sen uudelleen kolme kertaa, ja sama toistui hihan kanssa. Mutta ihan kelpo tästä lopuksi tuli. Langat hankin huhtikuussa Tallinnasta joten tässä on kysessä hyvinkin erikoinen tapaus meikäläiselle: valmis neule joka ei ehtinyt ufoutua pitkään! Muille ihan normaalia, tiedän, mutta minulaiselleni rakastan-aloittamista-mutten-kappaleiden-ompelua tämä on harvinaista juhlaa.

Ursprungligen kom namnet från att jag stickade framstycket tre gånger om igen, och det samma hände också med ärmen. Men det blev alldeles bra till sist. Garnet köpte jag i april i Tallinn så det här är ett mycket speciellt fall för mig: ett färdigt plagg som inte hann bli ufoifierat länge! Helt normalt för de flesta, men för en älskar-att-börja-men-inte-att-slutföra-stickare är det här ovanligt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!