keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Per aspera ad astra?

Nyt menee eräällä projektilla niin huonosti, että on yritettävä edes olla henkevä latinankielisellä mietelauseella. Aloin neuloa kauniin pinkistä Karnalukslangasta mekkoa, josta olikin puolitoista kappaletta valmiina kun totesin ettei siitä tulee hyvää eikä se tule sopimaan kropalleni.

Nu går det så dåligt för ett av mina projekt, att jag måste försöka pigga upp det med lite med bevingade ord på latin. Jag började sticka en klänning av det vackert ljusröda Karnaluksgarnet, och hade redan ett och ett halvt stycke färdigt när jag insåg att klänningen inte kommer att sitta bra på mig.


Purkaminen tässä vaiheessa kirpaisi tietysti, mutta kokemuksesta tiedän ettei kannata jatkaa jos tietää ettei lopputuloksesta tule mieleistä. Vaihdoin siis suunnitelmaa ja aloin tehdä salmiakkikuvioista puseroa.

Att riva upp allt i det skedet var förstås plågsamt, men av erfarenhet vet jag att det inte lönar sig att fortsätta om det inte verkar bli ett plagg jag gillar. Så jag bytte plan och började sticka en tröja med salmiakmönster.


Mutta etukappaleen puolivälissä meni taas pieleen. Kuvion yläreunasta piti alkaa v-aukkoisen kaula-aukon kavennus, mutta ohjeen mukaista korkeutta etukappale ei ollut saavuttanut silloin kuin piti. Lisäksi huomasin että kuvioiden keskiosa pullottaa, ja päätin hylätä tämänkin suunnitelman. Siispä uusi pitsikuvio kehiin ja kolmas kerta toden sanoo (ja lätkää katsellessa on aikaa neuloa).

Men i mitten på framstycket gick det snett igen. Den v-formade halsöppningen skulle börja i övre kanten av mönstret, men då det var dags hade stycket inte rätt höjd för halsöppningen. Dessutom märkte jag att mitten av salmiakrutorna putade fult ut, så jag beslöt att skippa den här planen också. Så fram med ett nytt spetsmönster och tredje gången gillt (och nu med hockeymatcherna passar det bra att sticka).










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!